Slimme machines verdringen mensen in zakelijke telefoonverkeer
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er meer apparaten en voorwerpen die met elkaar bellen dan mensen. Dit blijkt uit cijfers van telecombedrijf Vodafone. Het gebeurt steeds vaker dat een slimme vuilnisbakken, slimme kopieermachines, slimme energiemeters, slimme deuroplossingen of andere slimme machines een mobiel lijntje leggen.
Uit de cijfers van Vodafone blijkt verder dat er een grote stijging is in het aantal verkopen van ‘machine-to-machine-simkaarten’ (M2M). Deze kaarten worden daarmee voor het eerst beter verkocht dan gewone zakelijke abonnementen. In 2014 steeg de verkoop van M2M-sims bij de provider met 28%.
De simkaarten zijn niet te zien, maar toch zijn ze overal in het straatbeeld aanwezig. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het transport, in de winkels, in de zorg, maar ook in vrachtwagens, auto’s en op moderne fietsen. Met het gebruik van deze sim zijn bijvoorbeeld de fietsen na diefstal veel makkelijker te traceren. Het bestaansrecht heeft de techniek daar verkregen.
Vodafone meldt daarnaast dat een kwart van de bedrijven wereldwijd inmiddels gebruik maakt van de machine-to-machine technologie.
“Mensen bellen steeds minder, machines juist steeds meer, hoewel het woord bellen eigenlijk te ouderwets is. Het is data-overdracht via het mobiele netwerk. Nullen en enen”, zegt marketingmanager Martijn van Lieshout.
Om de productiviteit te verhogen kiezen de bedrijven ervoor om machine-to-machine communicatie te gebruiken. De afvalverwerkingsbranche noemt het bijvoorbeeld ‘smart waste management’ zodat men het afval efficiënter in kan zamelen. Doordat de sims in de container een seintje geven als deze vol zijn, gaan de vuilnismannen nooit voor niets op pad.
Ook de nieuwste slimme deuroplossing voor Airbnb werkt hiermee. Hierbij wordt er een seintje gegeven met een unieke cijfercode zodat de deur voor een bepaalde tijd geopend kan worden. Hoe lang dit is, kan van tevoren afgesproken worden.
Grootverbruikers
De grootste stijging van de machine-to-machine communicatie vindt plaats in de retailbranche en de zorg. Men wil ervoor zorgen dat er zo min mogelijk voorraad is, maar ook dat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. Ook energie- en nutsbedrijven zijn grote gebruikers door de slimme meters die zij gebruiken.
De verwachting namens Vodafone is dat de groei blijft doorzetten. Doordat er nog veel te winnen is op verschillende terreinen en de datastroom veel informatie oplevert, kan deze groei zich doorzetten. Kennis is macht en delen is kracht.
Bron: NOS.nl